Facebook po kauze Cambridge Analytica bloguje aktívnejšie, než kedykoľvek predtým. A väčšina blogov z poslednej doby je samozrejme o ochrane osobných údajov.
V ostatnom článku Facebook nadviazal na obhajobu Marka Zuckerberga pred americkým Kongresom. Tam Mark okrem iného musel vysvetľovať aj to, prečo sociálna sieť zbiera údaje o aktivite používateľa aj na iných stránkach a v dobe, keď je odhlásený.
Pre ľudí, ktorí sa v online marketingu a analytike vyznajú, samozrejme nejde o žiadne novinky. Ale laici s týmto faktom môžu mať veľký problém a presne takýto ľudia sedeli aj v Kongrese. Niekoľko tém sa teda Facebook rozhodol pokryť aj v článku, pričom nezabudol spomenúť ani pár ďalších internetových firiem.
Facebook: Nie sme v tom sami
Facebook najprv vysvetlil, ktoré jeho nástroje sledujú aj odhlásených používateľov. Ide o pluginy (like buttony na stránkach, komentáre a iné), prihlásenie Facebookom, analytika a reklamy.
A práve v tejto časti sa rozhodol upozorniť na ostatných, ktorí ho v tom doteraz nechávali pekne sa vykúpať samého. Spomenul samozrejme ďalšie sociálne médiá ako Twitter, Pinterest a LinkedIn. Nechýbal ani reklamný gigant Google a “schytal” to aj Amazon.
Facebook konštatuje, že skoro všetky stránky posielajú info o používateľoch niekomu ďalšiemu.
Ako a prečo sa dáta zbierajú
Blogový článok ďalej pokračuje vysvetlením toho, aké dáta FB o používateľoch dostáva. Ani tu nezabudol do hry zatiahnuť ďalšieho hráča – spomína YouTube, ktorý dostáva info o používateľovi pri pozeraní videa vloženého na inej stránke.
Facebook priznáva, že k dispozícii má rovnaké údaje, ako samotný správca webu, pretože ide o štandardné správanie prehliadačov. Štandardné áno, ale zabúda pripomenúť, že v mnohých z nich sa práve toto správanie už dá vypnúť, ak stránka toto nastavenie rešpektuje.
Na čo sa dáta využívajú a čo sa s tým dá robiť
Celá druhá polovica článku je podrobný výpis toho, ako Facebook nazbierané dáta využíva. Všetko zhŕňa do troch bodov:
- Poskytovanie služieb 3. strane – sem patria reklamy, analytika, sociálne pluginy.
- Zabezpečenie – ochrana proti botom a zabezpečenie profilu napríklad pri prihlásení z inej krajiny.
- Vylepšovanie vlastných služieb – informácie, ktoré Facebook využíva pre zlepšovanie platformy a obsahu.
Facebook potom vyratúva možnosti nastavení, ktoré majú používatelia v súvislosti s ochranou svojich údajov. Tu už do hĺbky nejde a spomína len nastavenie News Feedu a reklamných preferencií.
Budú sa riešiť aj ďalší hráči?
Facebook je síce teraz hlavným tŕňom v oku, ale v článku hovorí pravdu – určite nie je jediný, kto tieto technológie využíva. Myslíte, že sa budú riešiť aj ostatní hráči? Alebo to v Európe samo vyrieši nastupujúce GDPR?