Je jedno, ako si spravujete sociálne siete. Či už to robíte sami alebo na to niekoho máte, investujete. Čas, peniaze… Ak ich investujete takto, robíte to zle.
Dúfam, že tento článok nikto nevezme zle. O to mi nejde. Berte to ako taký ťahák – checklist. Ak sa v niektorých bodoch nájdete, niečo je zle a mali by ste pouvažovať nad zmenou. So všetkým, čo v článku spomínam, som sa v praxi reálne stretol a stretávam.
Poďme teda na to.
1. Nemáte plán prispievania
Týždenný, 2-týždenný, mesačný… Periodicita je na vás a závisí od druhu vášho podnikania, ale potrebujete plán. Je jedno, či si robíte sociálne siete interne vo firme alebo na to máte agentúru/freelencera. Plán buď vytvárajte alebo požadujte.
Výhody plánu v prípade externej spolupráce sú jasné. Dopredu vidíte, čo kedy pôjde von a môžete prípadne zasiahnuť. Tiež máte spätnú kontrolu – ak nešiel von dohodnutý príspevok v dohodnutom čase, môžete sa na to pýtať.
Plán si ale robte, aj keď si sociálne siete spravujete interne. Je to jediný spôsob, ako nikdy nezabudnete niečo publikovať a hlavne jediný moment, v ktorom môžete vidieť príspevky pokope, a tak si strážiť a dodržiavať koncept komunikácie. Bez plánu a nadhľadu na komunikáciu to budú len náhodné príspevky. Navyše sa často stane, že nič nezverejnite, lebo jednoducho zabudnete.
Na plánovanie môžete využívať špecializovaný systém (Zoomsphere, Socialbakers, Kontentino…) alebo jednoducho Excel či Word. Všetko je lepšie ako nič.
2. Sociálne siete spravuje niekto ako ťažkú bokovku
“Facebook? Ten môže robiť Janka na recepcii, popri svojej robote stíha.” Nechcem sa Janky dotknúť, ale zo skúseností je toto cesta do pekla. A nemusí ísť len o Janku na recepcii, ani niekto z marketingového oddelenia nemusí byť stávkou na istotu. Vysvetlím.
Napísať jeden príspevok na Facebook skutočne nie je zložité, čo môže zvádzať hodiť to na hocikoho, kto má práve čas. Musíte si ale uvedomiť, že tvoriť bude treba stovky obsahov ročne, ktoré budú vašu firmu reprezentovať a mali by smerovať odniekiaľ niekam, t.j. mať koncept a odrážať stratégiu firmy.
Čo s tým, keď predsa len chcete využiť niekoho interne? Vhodným kandidátom je systematický človek oboznámený s marketingovými plánmi firmy, ktorý vie písať, komunikovať a má aj vizuálne cítenie. A ideálne je podkutý aj technicky, takže vie, ako správne využívať funkcionality sociálnych sietí. Vrátane reklamy.
Ak takého človeka vo firme nemáte a nechcete ho prijímať, zvážte možnosť osloviť freelencera. Pretože keď niekomu dáte spravovať sociálne siete “na obtiaž,” vedie to k ďalšiemu bodu…
3. Tvoríte odpadové príspevky bez zmyslu
“Tak, čo tam dnes šupneme?”
– “Ja neeeviem, nemáme žiadnu akciu ani nič, daj tam že krásne ránko a že čo robili cez víkend.”
Vypublikované. Spravíme si čiarku, ideme ďalej. Aktívne komunikujeme s fanúšikmi. Mám pre vás zlú správu, nekomunikujete. Len ste práve zabrali pár pixelov mŕtveho priestoru. Namiesto toho ste mohli dať priestor napríklad vašej komunite a požičať si obsah od nej:
Ak by ste mali plán a sociálne siete by spravoval niekto kompetentný, nemuseli by ste tápať. Začínate vidieť ten vzorec? Všetko so všetkým súvisí.
4. Vyhadzujete peniaze von oknom
Zlá správa sociálnych sietí je často spojená aj so zlým využívaním ich reklamných formátov.
Základným problémom býva ich absolútna neznalosť. Existuje mnoho kombinácií, ako zo sociálnych sietí plateným kanálom získať to, čo chcete. Pri ich neznalosti však show väčšinou skončí pri propagovaní príspevku. A to je zle. Vedeli ste napríklad, že taký Facebook váš propagovaný príspevok ukáže len 10 % ludí, ktorí sú najaktívnejší v lajkovaní a komentovaní? A že títo ľudia vlastne vôbec nemusia byť tí, s ktorými chcete komunikovať?
Ďalším problémom je cielenie. Neverili by ste, koľkokrát som počas svojej kariéry videl (a stále pravidelne vídavam) reklamu nastavenú na 18-65, muži+ženy, celé Slovensko. A autor takejto propagácie sa potom teší, ako pekne naskakujú lajky. Pozreli ste si ale niekedy, kto sú ľudia, ktorí na takúto reklamu reagujú? Skúste to, budete prekvapení.
Dobre nastavená reklama vie vaše posolstvo posunúť ďalej. Vie ľudí oboznámiť so značkou. Vie vám priniesť relevantných sledovateľov. Vie predávať. Ale musíte vedieť, ktorú kedy použiť a ako ju nastaviť.
5. Ignorujete komunitu
Manažment komunity nie je len o odpovedaní na otázky, ktoré prídu do správ. Keď zverejnite príspevok a v tom momente na neho zabudnete, robíte to zle. Sledujte, čo sa okolo nich deje.
Komunikujte. Nemusíte fixne reagovať len na komentáre s otáznikom. Diskusiu môžete aj sami vytvárať a posúvať. Hľadajte najaktívnejších diskutérov a aktívne ich podporujte. Keď vás niekto označí na Instagrame, poďakujte.
Učte sa. Sledujte, čo komunita chce a dávajte jej to. Ak naopak nejaký obsah neocení, skúste ho zlepšiť alebo ho z komunikácie vylúčte. V ideálnom prípade je vaša komunita na sociálnych sieťach aj vašim modelovým zákazníkom. Využite to.
Našli ste sa v článku?
To mi je ľúto. Ale nebojte, sociálne siete sú živým priestorom a vždy je čas na zmenu. Ak s ňou chcete pomôcť, napíšte, spolu to dáme.